Publication “Un-learning Ecologies: Workbook Art Education in the Ecological Crisis”
Seminar other classrooms: Ecopedagogies and seminar Vermitteln in Ausstellungen I from the Zurich University of the Arts (ZHdK) in cooperation with the art education program of the Migros Museum für Gegenwartskunst
Species extinction, climate change, and worsening ecological and social inequality: art educators and teachers are confronted with urgent new challenges. How can art education make critical and innovative contributions to a new sense of responsibility and agency?How could a future-oriented art education look like, in which all generations take care of our planet? Which methodological challenges and necessary actualizations are there for a post-human, emancipatory educational work?
The bilingual, participatory publication “Un-learning Ecologies: Workbook Art Education in the Ecological Crisis” should serve art educators, art teachers, students, curators and artists as an open, performative platform to deal with the ecological crisis and environmental art education, and as a format that can be further developed and activated.
Scores, arts assignments, possible courses of action and experiments were developed based on contemporary theories on ecopedagogies, critical pedagogy, transformative learning and Un-/Learning. Questions of interspecies communication and solidarity, Hydrofeminism and Plant Being, as well as Healing and Decolonizing Nature are included as well as questions of intergenerational learning and speculative future scenarios.
The publication can be downloaded via the links below, reviewed online and/or printed at home.
Download print at home version (cc)
(The publication “Un-Learning Ecologies. Workbook Art Education in the Ecological Crisis” was developed within a collaboration between the art education team of the Migros Museum für Gegenwartskunst, the Netzwerk8037/Stiftung Zürcher Gemeinschaftzentren, GZ Wipkingen and the seminars Vermittlung in Ausstellungen 1 and other classrooms: Ecopedagogies within the Master Art Education program at the Zurich University of the Arts (ZHdK) – and in active engagement with the two exhibitions Potential Worlds 1: Planetary Memories and Potential Worlds 2: Eco-Fictions at the Migros Museum für Gegenwartskunst, Zurich. All participating groups and individuals within this project have worked on the contributions of the publication throughout a variety of media, as well as from various perspectives.)
//
Publikation «Un-Learning Ecologies. Workbook Kunstvermittlung in der ökologischen Krise»
Seminar other classrooms: Ecopedagogies und Seminar Vermitteln in Ausstellungen I der ZHdK in Kooperation mit der Abteilung Vermittlung des Migros Museum für Gegenwartskunst
Angesichts von Artensterben, Klimawandel und Verschärfung der ökologischen und sozialen Ungleichheit sind Kunstvermittler*innen und Lehrpersonen mit neuen dringlichen Herausforderungen konfrontiert. Wie kann Kunstvermittlung kritische und innovative Beiträge zu einem neuen Verantwortungsbewusstsein und einer entsprechenden Handlungsfähigkeit leisten?
Wie muss eine zukunftsrelevante Kunstvermittlung aussehen, in der alle Generationen Sorge tragen für unseren Planeten? Welche methodischen Herausforderungen und Aktualisierungen stellen sich für eine post-humanistische, emanzipatorische Bildungsarbeit?
Das zweisprachige, partizipatorische Workbook "Un-Learning Ecologies. Kunstvermittlung in der ökologischen Krise" soll Kunstvermittler*innen, Kunstpädagog*innen, Studierenden, Dozierenden und Lehrer*innen im Bereich Bildnerisches Gestalten ebenso wie Kurator*innen und Künstler*innen als offenes, performatives und weiterzuentwickelndes Format dienen, um sich mit der ökologischen Krise und Kunstvermittlung auseinanderzusetzen. Ausgehend von zeitgenössischen Theorien zu Ecopedagogies, kritischer Pädagogik, transformativer Bildung und Un-/Learning wurden Handlungsanleitungen und Experimente entwickelt und Vermittlungsprojekte dokumentiert. Fragen von Interspecies Communication und Solidarität, Hydrofeminism und Plant Being, sowie Healing und Decolonizing Nature kommen darin ebenso vor wie intergenerationelles Lernen und spekulative Zukunftsszenarien.
(Die Publikation "Un-Learning Ecologies. Workbook Kunstvermittlung in der ökologischen Krise" entstand im Rahmen eines Kooperationsprojekts zwischen der Kunstvermittlung des Migros Museums für Gegenwartskunst, dem Netzwerk8037/Stiftung Zürcher Gemeinschaftszentren, GZ Wipkingen und den Modulen Vermittlung in Ausstellungen 1 und other classrooms: Ecopedagogies im Master Art Education der Zürcher Hochschule der Künste. Dies geschah in Auseinandersetzung mit den beiden Ausstellungen Potential Worlds 1: Planetary Memories und Potential Worlds 2: Eco-Fictions im Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich.)